Wymiana płynów eksploatacyjnych
Płyn hamulcowy, chłodzący, wspomagania kierownicy, do spryskiwaczy, olej silnikowy i w skrzyni biegów – czy i kiedy konieczna jest ich wymiana?
Okresowa wymiana płynów eksploatacyjnych to podstawa użytkowania samochodu. Zaniedbanie może nie tylko doprowadzić do poważnych awarii, ale w niektórych przypadkach zagraża bezpieczeństwu podczas jazdy. Inna kwestia to sprawdzanie poziomu tych cieczy.
Płyn hamulcowy
Trzeba wymieniać go co dwa lata.
– Płyn hamulcowy posiada właściwości higroskopijne, czyli pochłania wilgoć z otoczenia. Jeśli będzie jej zbyt dużo (dopuszczalna wartość to 3 proc.) znacznie obniży się temperatura wrzenia płynu. Może to doprowadzić do jego zagotowania i znacznego zmniejszenia skuteczności hamowania
Płyn chłodniczy
W przypadku nowych aut producenci nie określają czasu jego wymiany. Robi się to, jeśli temperatura krzepnięcia jest zbyt wysoka. Co kilka lat – najlepiej co trzy – warto jednak wykonać tę operację, gdyż oprócz posiadania właściwości chłodzących silnika, smaruje on elementy układu chłodniczego – pompę wody i w niektórych autach dodatkowe pompy wspomagające przepływ płynu.
Płyn wspomagania kierownicy
To w zasadzie olej o specyficznych właściwościach – nie pieni się, odporny jest na działanie wysokich temperatur, ma dobre właściwości smarne.
W zależności od auta powinno się go wymieniać co kilka lat lub tylko dolewać. Reguły nie ma.